U bent nu hier:

De Dokter: Letten verzekeraars echt op kwaliteit?

De kwaliteit van de zorg verhogen door slim in te kopen. Dat is sinds 2006 met de invoering van de Zorgverzekeringswet de wettelijke plicht van verzekeraars. Een mooi streven, maar werkt het ook in de praktijk? Draait het bij de inkoop van zorg niet gewoon om geld? Wat vinden verzekeraars er zelf van? En hoe denken huisartsen erover? De Dokter brengt in het februarinummer deel I van een tweeluik waarin eerst zorgverzekeraars open kaart spelen over hun kwaliteitsbeleid.

Verzekeraars zijn behoorlijk autonoom als het gaat om kwaliteitsbeleid. Er is op dit gebied geen specifieke regelgeving. Zorgverzekeraars nemen als ijkpunt voor verantwoorde zorg wat de beroepsgroep zelf (in dit geval huisartsen) als kwaliteit vaststelt. Omdat de overheid de taken op het gebied van doelmatigheid en kwaliteit van zorg over laat aan de marktpartijen, maar wel eindverantwoordelijk blijft, houdt zij (bijvoorbeeld via het uitvoeringsverslag dat verzekeraars moeten maken in opdracht van de NZa) wel toezicht op de ontwikkelingen van de doelmatigheid en kwaliteit.

Lees het hele artikel over het kwaliteitsbeleid van Menzis, Achmea, CZ en VGZ in het februarinummer van De Dokter.

Reageren?

In het maartnummer van De Dokter, wordt het tweede deel van dit tweeluik gepubliceerd. Dan geven huisartsen hun visie op de rol van de zorgverzekeraar als het gaat om kwaliteitsverbetering. Wilt u nu alvast reageren? Heeft u de behoefte uw mening te geven als huisarts? Stuur deze dan per mail naar dedokter@lhv.nl.

De Dokter in vogelvlucht:

- 10 voorbeelden van verkeerde zuinigheid
- Interview hoogleraar Margo Trappenburg
- Flip de Kam over eigen bijdrage voor huisarts
- Huisartsenzorg in Finland
- Tweede Kamerlid Anne Mulder (VVD)



Deelnemende sites

Voor deze site(s) bent u ingelogd